'Essentiële documenten en richtlijnen met betrekking tot onze praktijk'
PSYCHOLOGEN- EN GESTALTTHERAPIEPRAKTIJK ROOSEBOOM
Welkom op de pagina Praktische Informatie van Psychologen- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom. Hier vindt u alle relevante documenten en regelingen met betrekking tot onze dienstverlening, inclusief onze privacyverklaring, beleidsregels en meldcodes. Klik op de onderstaande uitklapmenu’s voor gedetailleerde informatie over elk onderwerp.
Is dit in lijn met wat je zoekt? Als je specifieke aanpassingen wilt, laat het me weten!
Disclaimer
Disclaimer
Psychologenpraktijk en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom betracht uiterste zorgvuldigheid bij het maken, samenstellen en verspreiden van de informatie op deze site, maar kan op geen enkele wijze instaan voor de juistheid of volledigheid van de informatie.
Gebruik van de website van Psychologenpraktijk en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom
De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld als algemene informatie.
- Er kunnen geen rechten aan de informatie op deze website worden ontleend. Hoewel Psychologenpraktijk Rooseboom zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze website en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie.
- Psychologenpraktijk en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom garandeert evenmin dat de website foutloos of ononderbroken zal functioneren.
- Psychologenpraktijk en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom wijst iedere aansprakelijkheid ten aanzien van de juistheid, volledigheid, actualiteit van de geboden informatie en het (ongestoord) gebruik van deze website uitdrukkelijk van de hand.
Privacyverklaring
PRIVACY-VERKLARING Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom
KvK 06083047
Wegens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die is in gegaan per 25 mei 2018 in Europa en die van toepassing is, vraag ik je toestemming om de volgende gegevens vast te leggen. Het doel hiervan zal ik je toelichten.
Om je zo adequaat mogelijk te begeleiden naar het door jou gekozen doel, registreer ik de volgende gegevens, die alleen door mijzelf ingezien worden:
- NAW gegevens, adres, telefoonnummer, geboortedatum, e-mail adres.
- Gezondheidsgegevens zoals relevante medische geschiedenis, huidige gezondheidssituatie
- Persoonlijke gegevens om je zo goed mogelijk te kunnen begeleiden (zie o.a. de behandelovereenkomst).
- Korte samenvattingen van de sessies en afspraken.
Jouw gegevens worden uitsluitend met een derde gedeeld (huisarts, psychiater of andere behandelaar) met jouw schriftelijke toestemming (zie de behandelovereenkomst).
Deze gegevens sla ik op:
- In mijn beveiligde computer, documenten zijn extra beveiligd met een wachtwoord
- Of op papier in een brandveilige, afgesloten kast
Daarnaast ben ik ervan op de hoogte dat ik een data lek moet melden.
De gegevens bewaar ik na beëindiging van de begeleiding – vanwege een wettelijk regeling – voor de bepaalde periode van 20 jaar. Daarna worden zowel de schriftelijke als digitale gegevens vernietigd/verwijderd.
Recht op inzage, correctie, verwijdering en meenemen van eigen gegevens:
Volgens de AVG heb je recht op:
- inzage in het dossier
- correctie van gegevens
- verwijdering van gegevens
- meenemen of overdragen van een kopie van eigen gegevens aan een door jou bepaalde persoon of instantie
Op jouw verzoek zal ik hieraan voldoen.
Klachtrecht:
Je kan me altijd vragen stellen over de manier waarop ik je persoonlijke gegevens bescherm. Als je niet tevreden bent over de manier waarop ik je persoonlijke gegevens bescherm, dan probeer ik deze naar tevredenheid op te lossen. Mocht dat lukken, dan kun je je wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Wijzigingen privacyverklaring
Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast in maart 2024. Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom kan deze privacyverklaring aanpassen. Nieuwe versies worden altijd op de website gepubliceerd. Wij raden je daarom aan om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat je op de hoogte blijft van wijzigingen.
Privacybeleid
Privacybeleid in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom (hierna ook ‘zorgaanbieder’ genoemd) is in de persoon van Sibylle Rooseboom verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring. Verwerking van de persoonsgegevens gebeurt op zorgvuldige wijze in overeenstemming met de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Zorgaanbieder hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Daarom krijgt u heldere en transparante informatie over hoe zorgaanbieder de praktijk omgaat met uw persoonsgegevens.
Uw persoonsgegevens:
De praktijk kan uw persoonsgegevens over u verwerken, doordat u gebruik maakt van de diensten van zorgaanbieder en/of omdat u zelf persoonsgegevens aan zorgaanbieder verstrekt heeft bij het invullen van een digitaal contact- en/of aanmeldingsformulier, inschrijfformulieren voor diensten, bij het invullen van andere documenten voor diensten op de praktijk, bij het sturen van een e-mail, voor een training of een download op de website(s) van zorgaanbieder.
De praktijk houdt zich aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit brengt in ieder geval met zich mee:
- Dat uw persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in dit Privacybeleid.
- Dat persoonsgegevens van cliënten worden verwerkt ten behoeve van de volgende doelstelling(en):
(1) Administratieve doeleinden;
(2) Communicatie over de behandeling/begeleiding en/of afspraken;
(3) Uitvoering geven aan de behandeling; - Dat ook alle andere informatie die u verder schriftelijk of mondeling verstrekt vertrouwelijk is en onder het beroepsgeheim valt;
- Dat passende technische en organisatorische maatregelen zijn genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;
- Dat geen persoonsgegevens worden doorgegeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt en u daarvoor toestemming hebt gegeven;
- Dat zorgaanbieder op de hoogte is van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop wil wijzen en deze zal respecteren.
Zorgaanbieder kan de volgende persoonsgegevens verwerken:
De verwerking van uw persoonsgegevens is beperkt tot die gegevens die minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt (contact, begeleiding en facturering).
Hieronder vallen uw voor- en achternaam, geboortedatum, leeftijd, geslacht, adresgegevens, burgerlijke staat, telefoonnummer (vast en mobiel), e-mailadres, IP-adres, burgerlijke staat, geloofsovertuiging, huisarts/verwijzer, naam zorgverzekeraar/aanvullende verzekering, polisnummer, eerder psychologische hulp gehad (zo ja, welke), opleiding na basisonderwijs, beroep/werkzaamheden/activiteiten, huidige werkgever, ziektewet gegevens, hulpvraag/klachten. De praktijk verzamelt verder alleen informatie, die nodig is om u de verdiepende therapie, coaching, training te kunnen bieden, die met u is overeengekomen (zoals verwijzing, aantekeningen van de intake, – van heteroanamnese- van therapiesessies, – van evaluaties, foto’s van werkstukken tijdens creatieve sessies, uitkomsten van vragenlijsten).
Bij minderjarigen: naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van beide ouders, school van minderjarige.
Waarom zorgaanbieder gegevens nodig heeft:
Dossiervorming
Voor een goede behandeling/begeleiding is het noodzakelijk dat ik zorgaanbieder een dossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO/Wkkgz). Uw dossier bevat naast persoons- en levensloopgegevens, aantekeningen over uw geestelijke en lichamelijke gezondheidstoestand (en welzijn) en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen, die voor het begeleidingstraject noodzakelijk zijn en die zorgaanbieder gekregen heeft na uw expliciete schriftelijke toestemming, heeft opgevraagd bij andere zorgverleners, bijvoorbeeld bij uw huisarts.
Zorgaanbieder zal alles binnen haar mogelijkheden doen om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat zorgaanbieder zorgvuldig omgaat met uw persoonlijke en medische gegevens en er zorg voor heeft dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens. Zo heeft de zorgaanbieder als enige toegang tot de gegevens in uw dossier en heeft een wettelijke geheimhoudingsplicht (medisch beroepsgeheim). De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete (schriftelijke) toestemming
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid
- Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing
Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat zorgaanbieder of de administrateur van zorgaanbieder een factuur kan opstellen.
Uw persoonsgegevens worden door mij in een dossier opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerking(en) voor de periode van de behandeling en het declareren ervan. Het dossier wordt volgens wettelijk voorschrift gedurende twintig jaar bewaard, terwijl de financiële administratie gedurende 7 jaren wordt bewaard. Als om een andere reden gebruik wordt gemaakt van uw gegevens, dan wordt u eerst geïnformeerd en expliciet om uw toestemming gevraagd.
Uw rechten over uw gegevens
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen, welke zorgaanbieder van u ontvangen heeft, voor zover dat niet in strijd is met de wettelijke plicht van zorgaanbieder om een dossier twintig jaar lang te bewaren. U kunt een verzoek tot inzage, correctie of verwijdering sturen naar info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl. Zorgaanbieder zal zo snel mogelijk, in ieder geval binnen vier weken op uw verzoek reageren.
Tevens kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan). Ook heeft u het recht om de door u verstrekte gegevens door zorgaanbieder te laten overdragen aan uzelf of in een ondertekende opdracht van u direct aan een andere partij. Zorgaanbieder kan u vragen om u te legitimeren voordat zorgaanbieder gehoor kan geven aan voornoemde verzoeken en zorgaanbieder kan daarvoor kosten in rekening brengen. Als zorgaanbieder uw persoonsgegevens verwerkt op basis van een door u gegeven toestemming, dan heeft u altijd het recht deze toestemming in te trekken.
Rechten ouders en minderjarigen
Volgens de cliëntenrechten uit de WGBO komen de wilsbekwame minderjarigen tussen 12-16 jaar zelf en de ouder(s) met gezag toe. Ouder(s) van minderjarigen tot 16 jaar hebben medebeslissingsrecht over de behandeling. Ouders hebben recht op informatie en inzage in het dossier, wanneer dit gekoppeld is aan het medebeslissingsrecht voor de behandeling. Er bestaat een uitzondering op dit inzagerecht, namelijk wanneer de professional van mening is dat de uitoefening van bepaalde cliëntenrechten indruist tegen het belang van de cliënt. Wilsbekwame cliënten van 12 jaar en ouder zijn zelf bevoegd om toestemming te verlenen voor doorbreking van de geheimhouding.
Financiële administratie (privacy op de zorgnota)
Een klein deel van de gegevens wordt gebruikt om een factuur op te kunnen stellen. Op de factuur die u ontvangt, staan de gegevens vermeld die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u mogelijk deze factuur na betaling aan de praktijk achteraf deels kunt declareren als u aanvullend verzekerd bent:
• Naam, adres en woonplaats;
• Geboortedatum of klantnummer;
• Verzekering en/of polisnummer
• Datum / data van de gesprekken;
• Korte omschrijving van het begeleidingstraject;
• Prestatiecode
• Kosten van de sessie(s).
Boekhouding
Ten behoeve van het correct onderhouden van een debiteuren/crediteuren administratie worden sommige gegevens verstrekt aan Het Nijenhuis – administratie en advies te Haaksbergen. Het Nijenhuis – administratie en advies – is tot geheimhouding verplicht en zal uw gegevens vertrouwelijk behandelen. Het Nijenhuis – administratie en advies – gebruikt uw persoonsgegevens niet voor andere doeleinden dan hierboven beschreven.
Intervisie en supervisie
Om de kwaliteit van de geboden diensten te blijven waarborgen vinden met regelmaat intervisie- en supervisie bijeenkomsten plaats door zorgaanbieder met collegae en supervisor. Tevens kan uw toestemming gevraagd worden voor het maken van audiovisuele opnames in het kader van supervisie ten behoeve van opleidingen. Uw gegevens worden hiervoor alleen geanonimiseerd gebruikt. Wil je dit niet, dan kunt u dit mondeling of via de mail laten weten aan zorgaanbieder: info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl.
Contact
Zorgaanbieder verwerkt uw persoonsgegevens om telefonisch, per email of per post contact met u op te kunnen nemen als u daar om verzoekt. Daarnaast kan zorgaanbieder uw persoonsgegevens gebruiken in het kader van het uitvoeren van de dienstverlening zoals met u is overeengekomen.
Verder kan zorgaanbieder u informeren over de ontwikkeling van de praktijk, over bepaalde sessies of trainingen en u op de hoogte houden van nieuwe activiteiten op de praktijk of in de webblog of anderszins. Als u hier niet langer prijs op stelt, kunt u zich uitschrijven door een mail te sturen naar zorgaanbieder: info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl.
In kaart brengen websitebezoek
Op de websites van zorgaanbieder worden algemene bezoekgegevens bijgehouden, waaronder het IP-adres van uw computer en het tijdstip van opvraging en gegevens die uw browser meestuurt. Deze gegevens worden gebruikt voor analyses van bezoek- en klikgedrag op de website. Zorgaanbieder gebruikt deze informatie om de werking van de website te verbeteren. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd en worden niet aan derden verstrekt. Deze bezoekgegevens worden gemeten en bijgehouden met behulp van eigen servers. Geen derde partijen worden hierbij ingezet. Als zorgaanbieder om andere redenen gebruik wil maken van uw gegevens, zal zorgaanbieder u daarover eerst informeren en expliciet om uw (schriftelijke) toestemming vragen.
Verstrekking aan derden
De gegevens die u aan zorgaanbieder geeft, kan zorgaanbieder aan derde partijen verstrekken indien dit noodzakelijk is voor uitvoering van de hierboven beschreven doeleinden. Persoonsgegevens geeft zorgaanbieder niet door aan een partij waarmee zorgaanbieder geen verwerkersovereenkomst heeft afgesloten. Met zo’n partij (verwerker) maakt zorgaanbieder de nodige afspraken om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen.
Verder zal zorgaanbieder de door uw verstrekte gegevens niet aan een andere partij verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht en toegestaan is. In een dergelijk geval dient zorgaanbieder medewerking te verlenen en is zorgaanbieder verplicht deze gegevens af te geven. Tevens kan zorgaanbieder persoonsgegevens delen met derden indien u hier schriftelijk toestemming voor geeft. Aan partijen welke gevestigd zijn buiten de EU, verstrekt zorgaanbieder geen persoonsgegevens. Persoonsgegevens van minderjarige personen jonger dan 16 jaar verwerkt zorgaanbieder alleen indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger.
Beveiliging
Zorgaanbieder neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. De websites van zorgaanbieder maakt gebruik van een betrouwbaar SSL Certificaat om te waarborgen dat uw persoonsgegevens niet in verkeerde handen vallen. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, of indien u meer informatie wenst over de beveiliging van zorgaanbieder verzamelde persoonsgegevens, neem dan contact op met zorgaanbieder door een e-mail te sturen naar zorgaanbieder: info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl.
Zorgmail.nl: beveiligde email-omgeving
Vanuit de zorgaanbieder worden vanuit eigen initiatief geen e-mails verstuurd met (diep) vertrouwelijke therapiegerelateerde inhoudelijke informatie. Zorgaanbieder gebruikt e-mail uit zichzelf voor het maken van afspraken voor therapiesessie(s), voor praktische zaken, (algemene) uitleg over therapie en voor facturering. E-mailverkeer is namelijk niet 100% veilig. Hoewel zorgaanbieder er alles aan doet om e-mailaccounts te beveiligen bestaat er altijd een risico dat onbevoegden accounts hacken en het e-mailverkeer kunnen inzien. Daarom adviseert zorgaanbieder aan cliënten om geen inhoudelijke privacygevoelige informatie via e-mail met zorgaanbieder te delen. Dit kan wel via Zorgmail.nl. Dit is de beveiligde e-mail omgeving vanuit de praktijk.
Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom is als volgt te bereiken:
Inschrijvingsnummer handelsregister Kamer van Koophandel: 6083047
Telefoon: 074 – 24 24 450
E-mailadres: info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl
Websites van zorgaanbieder: www.psycholooghengelo.nl of www.gestalttherapiepraktijktwente.nl of www.hooggevoeligheidtwente.nl
Samenwerking met andere organisaties
Vanuit de praktijk werkt zorgaanbieder samen met de volgende organisaties met betrekking tot het verwerken van uw gegevens en is zorgaanbieder hiermee een verwerkingsovereenkomst aangegaan:
- Het Nijenhuis; administratie en advies; Accountant / Boekhouder.
- Webton en Previder: Webbeheerders
- IT specialist
Klachten
Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vraagt zorgaanbieder u hierover eerst rechtstreeks contact met zorgaanbieder op te nemen. Komt u er samen niet uit met zorgaanbieder, dan betreurt zorgaanbieder dat. U heeft altijd het recht deze klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.
Vragen
In de praktijk is zorgaanbieder verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Indien u na het doornemen van het Privacybeleid van zorgaanbieder hierover of – in algemenere zin – vragen heeft of contact met zorgaanbieder wenst, kan dit.
Cookiebeleid
Cookiebeleid
Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom (hierna ook de ‘zorgaanbieder’ genoemd) maakt gebruik van cookies.
Wat zijn cookies?
De websites van Psychologenpraktijk Rooseboom en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom maken gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op jouw harde schrijf van jouw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Gebruik van permanente cookies
Met behulp van een permanente cookie ben je herkenbaar bij een nieuw bezoek op de website. De website kan daardoor speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer je toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kan dit door middel van een cookie onthouden worden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van de websites van de zorgaanbieder kunt maken. Permanente cookies kan je verwijderen via de instellingen van jouw browser.
Google Analytics cookies
Via deze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. De zorgaanbieder gebruikt deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. De zorgaanbieder heeft hier geen invloed op en heeft Google niet toegestaan de verkregen analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Jouw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Safe Harbor principles en is aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Cookies Social Media
Op deze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen op sociale netwerken als Facebook en Instagram. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook en Instagram zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. De zorgaanbieder heeft daar geen invloed op. Lees de privacyverklaring van Facebook, Instagram en Google (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met jouw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken. De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Facebook, Instagram en Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten.
Facebook, Instagram en Google stellen zich te houden aan de Safe Harbor principes en zijn aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
Ook werkt de zorgaanbieder met Facebook pixels waardoor de informatie en content die zorgaanbieder deelt en advertenties die de zorgaanbieder gebruikt aan laat sluiten bij jouw interesse op basis van je website bezoek.
In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.
Wijzigingen privacyverklaring
Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast in maart 2024.
Psychologenpraktijk- en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom kan deze privacyverklaring aanpassen. Nieuwe versies worden altijd op de websites gepubliceerd. De zorgaanbieder raadt je daarom aan om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u op de hoogte blijft van wijzigingen.
Coronavirus
Corona heeft impact op ieders leven
Het Coronavirus heeft impact op iedereen, wat onzekerheid en allerlei gevoelens met zich mee kan brengen. Hierdoor kunnen ook thema’s (extra) worden geraakt die in het onbewuste lagen te sluimeren. Ik vind het belangrijk dat je dan weet dat je bij mij terecht kunt, om te onderzoeken, je hart te luchten en om met je aandacht naar binnen te gaan. Zo kun je tot de kern van dingen komen en je innerlijke rust en kracht weer hervinden.
Coronamaatregelen en -vragenlijst
Bij een Coronavirus hoort ook het zorgvuldig omgaan met jouw gezondheid, mijn eigen gezondheid en die van anderen. Om er voor te zorgen dat de praktijk rondom het Coronavirus zoveel mogelijk een veilige plek is en om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen volg ik de (Corona-)richtlijnen van de rijksoverheid op.
Ik tref enkele Corona-maatregelen op de praktijk en ik verzoek op de volgende punten om je medewerking:
- was regelmatig en grondig je handen met water en zeep;
- gebruik bij binnenkomst op de praktijk eerst de ontsmettingsspray voor je handen;
- was daarna je handen op het toilet; gebruik per keer een schone kantoenen handdoek en werp deze weg in de witte wasmand onder de wastafel;
- hoest of nies in de binnenkant van je elleboog;
- gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik direct weg;
- houd 1,5 meter afstand tot elkaar; omdat de wachtkamer vrij klein is, word je na jouw sessie verzocht om even in de grote praktijkruimte te wachten, waarna een volgende cliënt naar een zitplaats kan lopen in de praktijkruimte en vervolgens kun jij naar de wachtkamer lopen.
- bij begroeting en bij weggaan zullen we voorlopig geen hand of knuffel meer geven; bijvoorbeeld een hartsgroet en een Namasthè groet zijn ook mooi voor ons contact! ;
- tijdens de sessie wordt ook meer afstand gehouden dan gebruikelijk is;
- kom alleen naar je afspraak (tenzij je relatietherapie of groepstherapie hebt en/of tot hetzelfde huishouden behoort en uiteraard op voorwaarde dat ook deze persoon geen klachten heeft).
- contactoppervlakten in de praktijkruimte en de rest van het pand worden regelmatig ontsmet.
Als jij Corona gerelateerde klachten hebt of als n.a.v. bron- en of contact onderzoek blijkt dat je in aanraking bent geweest met iemand met Corona dan:
- kan je afspraak omgezet worden naar een Skype- of Zoom video belafspraak (graag ontvang ik dan via de e-mail jouw Skypenaam), zodat afspraken altijd kunnen doorgaan;
- heb ik alle begrip als je de afspraak vanwege een Coronabesmetting wilt annuleren of verzetten en laat dit dan alsjeblieft zo snel mogelijk weten, doch uiterlijk 48 uur van te voren;
- omdat ik op dit moment zowel “live” afspraken als ook Skype en Zoom online-afspraken heb, waarbij soms onervarenheid met de computertechnologie ook een rol speelt bij cliënten of kort voorafgaand aan een afspraak nog een Corona-besmettingen worden gemeld, dan kan het zijn dat je afspraak soms wat later begint (streven is maximaal 15 minuten later);
- in het geval van Skype of ZOOM afspraken zal ik jou een uitnodiging voor videobellen. Bij Skype: zorg ervoor dat je mijn uitnodiging hebt geaccepteerd, zodat ik jouw skypenaam weet en geef bij het intakegesprek jouw Skypenaam door. Bij ZOOM wordt je virtueel gevraagd om in de wachtkamer te wachten en zal ik je in de ZOOM-meeting toelaten, zodra onze sessie kan beginnen;
- In navolging van de (Corona-)richtlijnen van de rijksoverheid kunnen groepssessies soms online verzorgd
moeten worden via ZOOM (met de benodigde internet veiligheidsmaatregelen). Als je verder hier nog vragen over hebt dan kun je uiteraard hierover contact met me opnemen per telefoon of via de e-mail.
Als ik Corona gerelateerde klachten heb:
mocht ik Corona-gerelateerde klachten of een Coronabesmetting hebben of blijkt n.a.v. bron- en contactonderzoek dat ik in aanraking ben geweest met iemand met Corona (en ik moet volgens de Corona-maatregelen van de rijksoverheid in quarantaine), dan zal ik jou niet op de praktijk kunnen ontvangen voor een afspraak. Dan wordt de afspraak omgezet naar een video belafspraak (Skype of ZOOM) of in geval van een ernstige Corona-besmetting bij mij zal ik jouw afspraak moeten uitstellen/verzetten. Ik hoop dan op jouw begrip.
Hieronder een vragenlijst met het verzoek om bij hieronder beschreven klachten/of situaties de praktijk niet te bezoeken:
Maatregelen en vragenlijst voor het bezoek aan de praktijk:
Koorts (hoger dan 38 graden)?
- Luchtwegklachten (hoesten, (neus)verkoudheidsklachten, niezen, keelpijn en/of kortademigheid? Uitzondering: long- en of hartpatiënten met reeds bestaande klachten van benauwdheid of kortademigheid.
- Verminderde reuk of smaak?
- Ben je momenteel thuis in quarantaine omdat je
– huisgenoot, partner of verzorger bent van een persoon positief getest op corona of in aanraking bent geweest met iemand, die positief is getest op Corona? - Recent (< 10 dagen geleden) in een oranje of rood gebied in het buitenland verbleef?
- Recent (< 10 dagen geleden) onbeschermd langer dan 15 minuten nauw contact heeft gehad met een voor COVID-19 bewezen persoon?
Zo zorgen we goed voor elkaar,
Dank je wel,
Sibylle Rooseboom
Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
- Ik houd me aan de meldcodes huiselijke geweld en kindermishandeling

Hoe werkt de meldcode?
De meldcode is niet alleen bedoeld voor (vermoedens van) fysiek geweld, maar ook psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing. De 5 stappen in de meldcode helpen professionals vanaf het moment van signaleren tot aan het besluit over het al dan niet doen van een melding bij Veilig Thuis
Meldcode afwegingskader
Bekijk hier de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling >
Kwaliteitsregels
Kwaliteitsregels
Wanneer je hulp zoekt bij Psychologenpraktijk Rooseboom en Gestalttherapiepraktijk Rooseboom ben je verzekerd van een erkende psycholoog, die lid is van de NVPA Nederlandse Vereniging van Psychologen en Agogen, van de NVAGT Nederlands Vlaamse Associatie van Gestalttherapeuten, van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen en de LVVP (Landelijke Vereniging van Psychologen en Psychotherapeuten). Dat betekent dat ik als GZ-psycholoog en als gestalttherapeut gebonden ben aan bepaalde regels en normen (beroepscode). Hier hoort o.a. bij, dat ik om de 5 jaar mijn registraties als gekwalificeerd psycholoog en als gestalttherapeut laat herregistreren, waarbij ik door middel van allerlei bij- en nascholing, werkervaring, supervisie en intervisie met collega-psychologen voldoe aan de gestelde kwaliteitseisen van deze beroepsverenigingen. Ook vindt om de 5 jaar een visitatie plaats, waarbij gekeken wordt of mijn praktijk nog aan alle vereisten voldoet. De laatste visitatie was in november 2022.
Kwaliteitsstatuut
Mijn praktijk beschikt over het verplichte kwaliteitsstatuut, een standaard document dat volgens de regels van ggzkwaliteitsstatuut.nl wordt opgemaakt, vervolgens door hen wordt aangepast en dan terug geleverd aan de praktijk. De opgeleverde versie door het ggzkwaliteitsstatuut.nl is beschikbaar in mijn praktijk voor een ieder die haar wil inzien (pdf of geprinte versie).
Daarnaast beschikt deze praktijk over de belangrijkste vorm van kwaliteit, namelijk je krijgt persoonlijke aandacht voor jouw probleem en er wordt van protocollaire behandelstappen afgeweken wanneer veranderingen in jouw toestand/behoefte aanleiding geven tot een wisseling van focus of techniek, die voor jou passender is.
Transparante hulpverlening
Ik ben een voorstander van transparante hulpverlening. Daarom probeer ik mijn werkwijze van te voren zo inzichtelijk mogelijk te maken over wat je kunt verwachten. Verder wil ik de goede kwaliteit van mijn praktijk waarborgen. Om op alle gebieden van de hulpverlening bij te blijven, volg ik daarom regelmatig bij- en nascholing en neem ik deel aan intervisiegroepen met andere psychologen/therapeuten en volg ik supervisie.
Feedback en tevredenheidsonderzoek
Ik sta open voor feedback van jou als cliënt. Feedback van jou als cliënt, maar ook van mijn verwijzers en samenwerkingspartners helpen mij mijn praktijkvoering te verbeteren. Evaluaties en een tevredenheidsonderzoek maken dan ook een belangrijk onderdeel uit van mijn praktijk. Van een ieders reactie kan ik leren. Hierbij maak ik gebruik van (tussen)evaluaties mondeling en/of schriftelijk.
Klachten of complimenten
Ik zal er voorts alles aan doen om de therapie, de begeleiding en de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen. Mocht zich toch iets voordoen, waar je niet tevreden mee bent wil je me dit dan laten weten, zodat ik ervan kan leren en we samen verder komen?
Ben je tevreden over je behandeling of wil je positieve feedback geven? Ook dat hoor ik graag van je! Laat het mij dan weten: info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl of info@sibyllerooseboom.nl
Klachtenreglement
Een klachtenreglement: een oplossing bij ongewilde misverstanden
Waar mensen met elkaar werken, ontstaan soms misverstanden. Wanneer je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent of het niet eens bent met bepaalde zaken, stel ik het op prijs dat je mij hiervan op de hoogte brengt. Ik wil hier graag van leren, tot nut van jouw behandeling en ook die van andere cliënten. Zo ontstaat de kans dat we tot een oplossing komen. In het geval we er samen niet uit komen, kan een collega gevraagd worden om in een gesprek verheldering te brengen en zo mogelijk tot een oplossing te komen.
Hoe gaat dit in zijn werk? Ben je ontevreden over mij of over de gang van zaken op mijn praktijk? Heb je vragen of opmerkingen over mijn diensten? Laat het mij alstublieft weten tijdens een gesprek omdat een klacht de interactie tussen jou als cliënt en mij als behandelaar in de weg kan staan. Telefonisch gemelde klachten zal ik noteren, zodat we daar in een daaropvolgend gesprek samen bij stil kunnen staan. Ik ga graag met je in gesprek en wil er dan samen uit komen!
Het kan zijn dat je – ondanks een gesprek – ontevreden blijft. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kun je contact opnemen met de klachten-functionaris van de beroepsvereniging van de NVPA. Deze is volkomen onafhankelijk en ondersteunt je bij het indienen en de verdere afhandeling van je klacht. Je kunt hierbij gebruik maken van de klachtenfolder waarbij je tevens een klachtenformulier aantreft.
Iedere klacht wordt geregistreerd en afzonderlijk beoordeeld en zo nodig opgevolgd door corrigerende en/of preventieve acties. De evaluatie van klachten dient te leiden tot passende preventieve maatregelen. Klachten (feedback) en de behandeling ervan vormen een jaarlijks onderwerp van bespreking en analyse op mijn praktijk.
Klachtenregeling
NVPA: een klacht indienen
Algemeen
Over de kwaliteit van zorg van je zorgaanbieder/therapeut
De zorgaanbieder is aangesloten bij een aantal beroepsverenigingen. Dat doet de zorgaanbieder om een aantal redenen: met vakgenoten kennis delen, na- en bijscholing volgen, maar ook voor haar cliënten om een plek te hebben waar ze met vragen en klachten over zorgaanbieder terecht kunnen.
Zorgaanbieder is o.m. lid van het NVPA (Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen). Dit is een professionele beroepsvereniging voor gespecialiseerde psychosociaal therapeuten, die werken binnen de geestelijke gezondheidszorg.
De zorgaanbieder is tevens geregistreerd bij het SCAG (Stichting Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen). De SCAG biedt een compleet dienstenpakket, waarmee de zorgaanbieder als zorgaanbieder in de complementaire zorg voldoet aan alle regels van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz), om daarmee bij te dragen aan de kwaliteit van zorg.
De zorgaanbieder is geregistreerd bij het RBCZ (Register beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg). De RBCZ is het kwaliteitsregister in Nederland waar HBO/Universitair opgeleide therapeuten zich kunnen registreren. Een RBCZ-gekwalificeerde therapeut moet jaarlijks aan strenge kwaliteitseisen voldoen, zodat cliënten zeker zijn van goede zorg.
Derhalve betekent dit dat je therapeut in de praktijk werkt volgens bepaalde afspraken en kwaliteitseisen, die de beroepsgroep heeft gemaakt. Deze afspraken gaan over eerlijkheid, openheid en vertrouwen. In de praktijk werkt je therapeut op basis van vertrouwen, openheid en wederzijds respect. De meeste cliënten zijn tevreden over haar als therapeut in haar praktijk, maar het kan zijn dat jij als cliënt, ondanks zorgvuldigheid van je therapeut een klacht hebt over je therapeut en haar praktijkvoering of de begeleiding. Wat dan?
Wat kan je als cliënt doen als je een klacht hebt of ontevredenheid bent over je therapeut (zorgaanbieder)?
Stap 1: praat met je therapeut (het mag ook telefonisch, op schrift of via de email)
Als je vragen of opmerkingen hebt over de diensten van deze therapeut of ontevreden bent als cliënt dan is het belangrijk om je onvrede of klacht eerst met je therapeut te bespreken. De therapeut nodigt je van harte uit om dit eerst met haar te bespreken.
De therapeut kan wellicht meer informatie geven en/of de begeleiding nogmaals uitleggen. Ook voor haar als therapeut is het belangrijk te weten als er vragen zijn over de begeleiding of dat er iets niet goed gegaan is. Zij staat open voor je ervaring als cliënt en zal altijd zoeken naar manieren om er samen met jou uit te komen, wat in de meeste situaties ook lukt. Misschien is er sprake van een misverstand en kom je er samen uit met haar als jij als cliënt kenbaar maakt waarover je ontevreden bent of wat je anders wil. Is het moeilijk voor jou als cliënt om onvrede in een gesprek onder woorden te brengen? Jij kan als cliënt je vragen of bezwaren eventueel ook telefonisch (074 24 24 450) of per e-mail (info@psycholooghengelo.nl of info@gestalttherapiepraktijktwente.nl) kenbaar maken. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen. Na ontvangst wordt de klacht zo snel mogelijk, het streven is binnen 2 weken met jou besproken door de therapeut en wordt gekeken naar oplossingen of verdere stappen. Mocht dit om welke reden dan ook niet mogelijk zijn, dan wordt je hierover geïnformeerd door je therapeut.
Stap 2: aanmelden
Voel je je als cliënt niet in staat de onvrede of klacht te bespreken met je therapeut of laat de situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? Het kan zijn dat je – ondanks een gesprek – ontevreden blijft of dat je jouw klacht niet met je therapeut persoonlijk wilt bespreken of liever met een onafhankelijk persoon erbij, dan kun je als cliënt contact opnemen met de beroepsvereniging, de NVPA, waarbij je therapeut is aangesloten.
Dan kan je als cliënt gebruik maken van een gratis en onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze ondersteunt jou als cliënt bij het formuleren van de klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Via de NVPA kun je in contact komen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De eerste stap is het indienen van je klacht middels een klachtformulier van de NVPA. Klik hier voor de contactgegevens. Dit formulier is strikt vertrouwelijk en wordt alleen gebruikt om de klachtenfunctionaris en/of de geschilleninstantie te informeren. In dit formulier kun je je gegevens invullen en de klacht omschrijven. Dit klachtenformulier vindt je ook op de website van je therapeut. Nadat je het formulier op je scherm (digitaal) ingevuld heeft kun je het printen en in een gesloten enveloppe opsturen aan het secretariaat van het NVPA, postbus 351, 5400 AJ Uden. E-mail: info@nvpa.org. Je kunt het ook opslaan en per e-mail toesturen naar: klachten@nvpa.org
NB: De datum van het formulier past zich automatisch aan als je het formulier print!
Kun je zelf niet op internet, vraag dan een papieren exemplaar van het klachtenformulier aan je therapeut. Nadat je dit hebt ingevuld stuur je het op naar het hiervoor genoemde adres. Vind je het lastig om de klacht goed te omschrijven of wil je liever eerst overleggen, dan kun je ook bellen met de NVPA: 0413 – 330 680.
De NVPA laat na het indienen van het klachtenformulier de klachtenfunctionaris contact met jou als cliënt opnemen. Alleen met je toestemming stuurt de NVPA je klacht vervolgens door naar de coördinator van de poule van onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Daarin zitten professionals met wie je je klacht kunt bespreken en van wie je een advies krijgt wat te doen met je klacht.
Stap 3: het gesprek
De klachtenfunctionaris luistert naar je klacht en bespreekt de situatie met je, ondersteunt je bij het verwoorden van je klacht, zoekt met jou naar mogelijke oplossingen en wat passende stappen zijn. Lees meer over de klachtenprocedure van het NVPA. De klachtenfunctionaris is volkomen onafhankelijk, onpartijdig en ondersteunt je bij het indienen en de verdere afhandeling van je klacht. Samen met jou als cliënt wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor je klacht als de cliënt. Dat kan bijvoorbeeld een bemiddelingsgesprek tussen de therapeut en cliënt zijn. Alles wat u met de klachtenfunctionaris bespreekt is vertrouwelijk. Als de klachtenfunctionaris verdere acties onderneemt, is je instemming daarvoor nodig.
Stap 4: afsluiting
Als alle mogelijke stappen zijn gezet, wordt de uitkomst van de klachtafhandeling schriftelijk vastgelegd. In dit afsluitbericht staan ook de afspraken die zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de oplossing van de klacht of over hoe we in de toekomst met elkaar verder gaan. De klacht van jou als cliënt wordt o.h.a. binnen zes weken afgehandeld. Het afsluitbericht moet binnen een termijn van 6 of 10 weken bij jou zijn, tenzij met jou is afgestemd dat dit langer gaat duren.
Nog niet tevreden met de uitkomst?
Ben je het niet eens met de uitkomst van de klachtafhandeling dan kun je de zaak voorleggen aan de geschillencommissie. Deze commissie onderzoekt en beoordeelt je klacht waarbij beide partijen worden gehoord. De hulpverlener moet zich houden aan de uitkomst van deze geschilprocedure. Informatie over de geschillencommissie (wanneer en waar u hier de klacht kunt indienen en de manier waarop dat moet gebeuren) vind je in het eerder genoemde afsluitbericht.
Wat zijn de kosten?
Aan het inschakelen van de klachtenfunctionaris zijn voor jou als cliënt géén kosten verbonden. Schakel je zelf een bemiddelaar of adviseur in, dan betaal je uiteraard wel zelf de kosten. Als je besluit om naar de geschillencommissie te gaan, ben je eenmalig een bedrag verschuldigd.
Meer informatie over de klachtenregeling
Het inzetten van een klachtenfunctionaris is verplicht gesteld binnen de Wkkgz. Het NVPA maakt hiervoor in de meeste gevallen gebruik van de poule van klachtenfunctionarissen van de SCAG. De klachtenfunctionarissen van de poule zijn gekwalificeerd en voldoen aan het beroepsprofiel dat de stuurgroep op basis van het VKIG profiel heeft opgesteld. Het NVPA heeft het klachtenreglement afgestemd op de Wkkgz en de SCAG en dit reglement is goedgekeurd door cliënt(en) en patiëntenbelangenorganisaties.
Heb je nog vragen? Bel of stuur me gerust een e-mail.

